i) Miljø; redusere miljøulempene og bidra til vilkår som sikrer norske selskaper utviklingsmuligheter nasjonalt og internasjonalt.
o Arbeide for i første omgang å unngå økning i nåværende CO2 avgift på innenriks luftfart, og at avgiftene skal konverteres over til et internasjonalt/europeiske kvotehandelssystem for CO2-utslipp
o Arbeide for at NHO Luftfarts bedrifter iverksetter NOx reduserende tiltak innenfor rammen av Næringslivets NOx avtale.
o Arbeide for at Norge slutter seg til et klimakvotehandelssystem i EU, og at norske interesser blir ivaretatt på lik linje med andre flyselskaper i Europa. Et klimakvotehandelssystem bør ikke endre konkurranseforholdene mellom flyselskapene.
o Arbeide for å få fram riktig informasjon om luftfartens reelle miljømessige betydning, og bidra til en mer nyansert oppfatning om dette hos myndigheter, media og allmennhet.
o Arbeide for at myndighetene intensiverer arbeidet med miljøstandarder i ICAO
o NHO Luftfart skal følge opp foreningens miljøpolicy/handlingsplan og koordinere miljøarbeidet i bransjen.
ii) Infrastruktur; en kostnadseffektiv infrastrukturutvikling, og kostnadsrelaterte og ikke-diskriminerende luftfartsavgifter
o Arbeide for at staten sikrer nødvendig utvikling av Gardermoen som hovedflyplass. På kort sikt med en kostnadseffektiv og brukertilpasset utbygging av terminal 2. På lengre sikt ved å unngå innebygging, og sørge for nødvendige arealer for en tredje rullebane.
o Arbeide for at Avinor sørger for kostnadseffektive og gode tjenester. I første omgang betyr dette at;
- De totale luftfartsavgiftene settes lik KPI-1 % for en tidsbestemt periode, og ligge på et internasjonalt konkurransedyktig nivå
- Staten finansierer kjøp av regionale lufthavner med minst NOK 800 mill kr
- Staten bør ikke ta ut utbytte fra Avinor de nærmeste årene
- Omfanget av kryss-subsidieringen bør ikke overskride 500 mill kr.
- - En større andel av investeringsmidlene må gå til lønnsomme tiltak
- Etablere en Service Level Agreement med Avinor som har økonomiske incentivordninger
- Etablere nye konsultasjonsordninger med full innsikt i Avinors økonomi (for den enkelte flyplass)
- Etablere ny uavhengig regulator for fastsetting av luftfartsavgiftene
- Avinors samfunnsoppgaver må finansieres av rett bruker
- Videreutvikle samarbeidet med Avinors flysikringsdivisjon – få opprettet formelle konsultasjonsordninger
o Arbeide for at ikke-statlige lufthavner kan fastsette lufthavnavgiftene fritt, og ev offentlige tilskudd-/virkemidler må være konkurransenøytrale.
iii) Samarbeid; utvikle nye og effektive samarbeidsformer med aktuelle myndigheter og politiske miljøer
o Samarbeide tett med Avinor i aktuelle saker for luftfartsnæringen. Spesielt viktig å komme i tidlig dialog med Avinor i større saker. Arbeide gjennom Samarbeidsforumet, Avgiftsforumet, samt i prosjektgrupper etter behov. Jevnlig kontakt med ressurspersoner i Avinor.
o Jevnlig kontakt og møter med administrasjon og politisk ledelse i Samferdselsdepartementet. Møter med administrasjonen bør knyttes opp til beslutningstidspunkter i forhold til statsbudsjettet (januar og april), NTP og eierskapsmeldinger. Jevnlig bearbeiding av viktige saksområder, samt at krav/synspunkter mht. budsjett og andre aktuelle saker legges fram tidlig i saksbehandlingen i departementet.
o Forsterket kontakt med Luftfartstilsynet, jf 5.4
o Jevnlig kontakt med stortingsrepresentanter i transport og kommunikasjonskomiteen, samt andre sentrale og regionale politikere som har innflytelse på aktuelle saksområder for bransjen. Minst kontakt 2 ganger pr år med alle representanter for transportkomiteen (samlet eller enkeltvis). Gjennomgang av prinsipielt viktige saksområder og aktuelle saker. De mest sentrale politikere må oppsøkes i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet, samt ved behandling av stortingsmeldinger som berører luftfarten. Delta på aktuelle høringer.
o Utarbeide og følge opp egen kommunikasjonsplan