Ad 5.2: Økonomiske og administrative rammebetingelser

i)    Miljø; redusere miljøulempene og bidra til vilkår som sikrer norske selskaper utviklingsmuligheter nasjonalt og internasjonalt.

 

o    Arbeide for i første omgang å unngå økning i nåværende CO2 avgift på innenriks luftfart, og at avgiftene skal konverteres over til et internasjonalt/europeiske kvotehandelssystem for CO2-utslipp

o    Arbeide for at NHO Luftfarts bedrifter iverksetter NOx reduserende tiltak innenfor rammen av Næringslivets NOx avtale.

o    Arbeide for at Norge slutter seg til et klimakvotehandelssystem i EU, og at norske interesser blir ivaretatt på lik linje med andre flyselskaper i Europa. Et klimakvotehandelssystem bør ikke endre konkurranseforholdene mellom flyselskapene.

o    Arbeide for å få fram riktig informasjon om luftfartens reelle miljømessige betydning, og bidra til en mer nyansert oppfatning om dette hos myndigheter, media og allmennhet.

o    Arbeide for at myndighetene intensiverer arbeidet med miljøstandarder i ICAO

o    NHO Luftfart skal følge opp foreningens miljøpolicy/handlingsplan og koordinere miljøarbeidet i bransjen.

 

ii)    Infrastruktur; en kostnadseffektiv infrastrukturutvikling, og kostnadsrelaterte og ikke-diskriminerende luftfartsavgifter

 

o    Arbeide for at staten sikrer nødvendig utvikling av Gardermoen som hovedflyplass. På kort sikt med en kostnadseffektiv og brukertilpasset utbygging av terminal 2. På lengre sikt ved å unngå innebygging, og sørge for nødvendige arealer for en tredje rullebane.

o    Arbeide for at Avinor sørger for kostnadseffektive og gode tjenester. I første omgang betyr dette at;

- De totale luftfartsavgiftene settes lik KPI-1 % for en tidsbestemt periode, og ligge på et internasjonalt konkurransedyktig nivå

- Staten finansierer kjøp av regionale lufthavner med minst NOK 800 mill kr

- Staten bør ikke ta ut utbytte fra Avinor de nærmeste årene

- Omfanget av kryss-subsidieringen bør ikke overskride 500 mill kr.

- - En større andel av investeringsmidlene må gå til lønnsomme tiltak

- Etablere en Service Level Agreement med Avinor som har økonomiske incentivordninger

- Etablere nye konsultasjonsordninger med full innsikt i Avinors økonomi (for den enkelte flyplass)

- Etablere ny uavhengig regulator for fastsetting av luftfartsavgiftene

- Avinors samfunnsoppgaver må finansieres av rett bruker

 

- Videreutvikle samarbeidet med Avinors flysikringsdivisjon – få opprettet formelle konsultasjonsordninger

 

o    Arbeide for at ikke-statlige lufthavner kan fastsette lufthavnavgiftene fritt, og ev offentlige tilskudd-/virkemidler må være konkurransenøytrale.

 

iii)    Samarbeid; utvikle nye og effektive samarbeidsformer med aktuelle myndigheter og politiske miljøer

 

o    Samarbeide tett med Avinor i aktuelle saker for luftfartsnæringen. Spesielt viktig å komme i tidlig dialog med Avinor i større saker. Arbeide gjennom Samarbeidsforumet, Avgiftsforumet, samt i prosjektgrupper etter behov. Jevnlig kontakt med ressurspersoner i Avinor.

o    Jevnlig kontakt og møter med administrasjon og politisk ledelse i Samferdselsdepartementet. Møter med administrasjonen bør knyttes opp til beslutningstidspunkter i forhold til statsbudsjettet (januar og april), NTP og eierskapsmeldinger. Jevnlig bearbeiding av viktige saksområder, samt at krav/synspunkter mht. budsjett og andre aktuelle saker legges fram tidlig i saksbehandlingen i departementet.

o    Forsterket kontakt med Luftfartstilsynet, jf 5.4

o    Jevnlig kontakt med stortingsrepresentanter i transport og kommunikasjonskomiteen, samt andre sentrale og regionale politikere som har innflytelse på aktuelle saksområder for bransjen. Minst kontakt 2 ganger pr år med alle representanter for transportkomiteen (samlet eller enkeltvis). Gjennomgang av prinsipielt viktige saksområder og aktuelle saker. De mest sentrale politikere må oppsøkes i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet, samt ved behandling av stortingsmeldinger som berører luftfarten. Delta på aktuelle høringer.

o    Utarbeide og følge opp egen kommunikasjonsplan